اثرات تغییر اقلیم بر کشاورزی و باغبانی
​​​​​​​
انتظار می رود تغییرات آب و هوایی به طور کامل بر امنیت غذایی در سطوح جهانی، منطقه ای و محلی تأثیر بگذارد. تغییرات آب و هوایی می تواند بر تولید غذا تأثیر بگذارد، دسترسی به غذا را کاهش دهد و کیفیت غذا را تحت تأثیر قرار دهد. جهان باید برای عصر جدید و متفاوتی از نظر عرضه مواد غذایی آماده شود، زیرا افزایش پیش بینی شده دما، تغییر الگوهای بارش منطقه، تغییرات در رویدادهای شدید آب و هوایی و کاهش دسترسی به آب همگی ممکن است منجر به کاهش بهره وری کشاورزی شود. افزایش دفعات و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی نیز می تواند حمل و نقل مواد غذایی را مختل کند و انتظار می رود نرخ افزایش قیمت مواد غذایی به دنبال رویدادهای طبیعی در آینده افزایش یابد. افزایش دما می تواند به فساد و آلودگی مواد غذایی کمک کند. اثرات تغییر آب و هوا و خشکسالی بر کشاورزی در سطح بین المللی تأثیر می گذارد و تأثیر آن بر زنجیره تأمین و تأمین مواد غذایی احتمالاً در تمام نقاط جهان قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این، عواملی مانند رشد جمعیت ممکن است مشکلات امنیت غذایی را بیشتر و بیشتر چالش برانگیز کند. از سوی دیگر، در کشورهای در حال توسعه، جایگزینی رویه‌های پایدار مانند ایجاد تغییرات در مدیریت زراعی یا شیوه‌های دامپروری و یا بهینه‌سازی روش آبیاری، با چالش‌های بسیاری مواجه است.

اثرات تغییر اقلیم بر عرضه جهانی غذا یک نگرانی مشترک برای کل جهان است، زیرا کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت آن منجر به بحران های انسانی و نگرانی در مورد امنیت ملی کشورها می شود. خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی می تواند کاهش یابد. هم دسترسی به آب و هم کیفیت آب مورد نیاز برای مزارع تولیدی، مراتع و مراتع دام و در نتیجه به طور مستقیم و غیرمستقیم اثرات منفی اقتصادی قابل توجهی بر بخش کشاورزی دارد. خشکسالی همچنین می‌تواند باعث گسترش آفات، افزایش آتش‌سوزی‌ها و تغییر نرخ کربن، مواد مغذی و تداخل در چرخه آب شود. همه اینها می تواند بر تولید کشاورزی، عملکردهای حیاتی اکوسیستم که زیربنای سیستم های کشاورزی است و معیشت و سلامت جوامع کشاورزی تأثیر بگذارد. در ادامه این مقاله پیامدهای تغییر اقلیم و خشکسالی کشاورزی را از نزدیک با هم بررسی خواهیم کرد.

زیان تولیدات کشاورزی
اولین تأثیر مستقیم اقتصادی که خشکسالی بر بخش کشاورزی می گذارد، شکست محصول و زیان مراتع است. هزینه این امر اغلب به صورت قیمت های بالاتر به مصرف کنندگان منتقل می شود. اثرات غیرمستقیم خشکسالی در این بخش می تواند شامل کاهش عرضه مواد غذایی اولیه به صنایع پایین دستی مانند تولیدکنندگان مواد غذایی و کاهش تقاضا برای نهاده ها مانند کود و کود باشد. کار مزرعه عوارض جانبی خشکسالی کشاورزی و زیان محصولات شامل فشار بر سلامت روان کشاورزان است. اگر محصول در مواقع بحرانی رشد خود با دمای بالا یا شرایط خشک مواجه شود، ممکن است محصولی تولید نکند. به عنوان مثال، در دمای بالاتر از حد تحمل، ذرت نمی میرد، اما هیچ دانه ای تولید نمی کند و بال ایجاد نمی کند.

کاهش دسترسی به آب برای کشاورزی
به دنبال خشکسالی کشاورزی، کاهش آب در خاک باعث کاهش قابل توجه تولید محصول و بهره وری دام می شود. علاوه بر این، منابع آب سطحی و زیرزمینی ممکن است در طول خشکسالی کاهش یابد و دسترسی به آب دشوارتر شود و هزینه دسترسی به آب برای آبیاری افزایش یابد. محصولات زراعی یا علوفه و همچنین آبیاری دام. با بازگشت بارندگی به حالت عادی، رطوبت خاک ممکن است در مدت زمان کوتاهی جبران شود، اما احیای منابع آب سطحی و زیرزمینی بدون شک زمان بر است.
آفات و بیماری ها
وقوع خشکسالی با افزایش دمای هوا (دما) ممکن است توزیع و بروز آفات و بیماری‌هایی را که محصولات کشاورزی، علوفه و دام را تحت تأثیر قرار می‌دهند، گسترش دهد.شیوع آفت سن در مزارع گندم و جو (غلات)، پسیلیوم در باغات پسته و شیوع ملخ در مزارع و باغات نمونه هایی از این بحران است. گرم شدن هوا همچنین می تواند باعث تغییر سطح میزبان برخی از گیاهان نسبت به برخی قارچ ها شود. افزایش گرما در جنگل های کانادا و آمریکا باعث شیوع سوسک های پوستی شده است. در شمال آلمان پیش‌بینی می‌شود که اگر میانگین افزایش دما در بلندمدت به همین منوال ادامه یابد، این موضوع برای عوامل بیماری‌زا در دانه‌های روغنی مانند کلزا، کنجد و غیره مفید خواهد بود

​- ایران، تهران، اتوبان بابایی، شهرک ارکیده ، شماره تماس: 989126052733+
- ایران، تبریز، میدان شهید فهمیده، کوی زمرد، کوچه شش، پلاک 81، شماره تماس: 984136554589+
​​​​​​​​​​​- ترکیه، آنکارا، محله آی والی، کوچه اوچ باش، 3.5​​​​​​​

اطلاعات تماس: